דומיין בעברית – איגוד האינטרנט הרים את הכפפה

נושאים , , ,   | בתאריך 03-09-2010

לקראת סוף החופש הגדול, שכל כך חם בחוץ, התקבלה הכרזה לוהטת של איגוד האינטרנט הישראלי שהחל מראשון לספטמבר מתחיל רישום דומיינים ישראלים ובעברית.

בשלב הראשוני יחל תהליך רישום מוקדם (Sunrise) לשמות דומיין בעברית, במסגרת הגנה על סימני מסחר רשומים ועל שמות של גופים מאוגדים. הרישום המוקדם ימשך כשלושה חודשים, ונועד בעיקר למנוע מחלוקות משפטיות בהמשך הדרך.

עם תום תהליך הרישום המוקדם, בעוד כשלושה חודשים, יפתח איגוד האינטרנט הישראלי את רישום דומיין בעברית לציבור בכללותו, וניתן יהיה לרשום כל שם דומיין שלא נכלל במסגרת הליך הרישום המוקדם, ועומד בכללי הרישום.

מה זה דומיין בעברית

רישום דומיין בעברית מתאפשר באמצעות משפחת תקני IDN – רישום דומיין בשפות לאומיות (IDN או Internationalized Domain Names).

כאשר מוזן שם דומיין בעברית בדפדפן (או יישום אחר) התומך ב-IDN שם הדומיין עובר תרגום אוטומטי לשם דומיין "מסורתי", כלומר, שם דומיין המורכב מאותיות לטיניות, ספרות ומקפים בלבד – וכך הוא מפוענח במערכת שמות הדומיין הגלובאלית (DNS). כיום, מרבית הדפדפנים המודרניים כבר תומכים בתקן.

עוד על דומיין בעברית

דומיין בעברית – מה חדש?

זה זמן ניתן לרשום שמות מתחם הכוללים תווים עבריים בחלק מן הסיומות המוכרות ברשת האינטרנט הגלובאלית, למשל com. עם זאת, כיוון שהסיומת עדיין נכתבת בתווים לטיניים, שמות דומיין אלה הם תערובת של תווים לטיניים ועבריים, ולא תווים עבריים בלבד.
כעת נוצר לראשונה תהליך להגדרתן של סיומות מדינה בשפות שאינן לטיניות. בכך תתאפשר לראשונה יצירת שמות דומיין שנכתבים במלואם בשפה אחת שאינה לטינית.

משעה שיפעיל איגוד האינטרנט את הסיומת העברית של ישראל, הסיומת העברית של ישראל והסיומת .il יהיו שני שמות נרדפים של אותו מרחב שמות ("מרחב שמות אחוד").

המשמעות היא, שכל שמות המתחם שנרשמו תחת הסיומת .il, כולל השמות בתווים לטיניים וכולל השמות בעברית, יפעלו באופן אוטומטי, ללא תשלום נוסף וללא צורך בנקיטת פעולה כלשהי, תחת שתי הסיומות במקביל.

הסיומת העברית של ישראל טרם נקבעה, והיא תקבע, בין היתר, בהתייעצות עם הקהילה ובעלי מקצוע רלוונטים. לדעתי האישית הסיומות יהיו סביב: קו.יל  ,  אורג.יל  ,  נט.יל

המלך הוא עירום

בעבר, היה ניסיון של חברת דומיינים ישראלית לשייך לעצמה מרשם דומיינים בעברית, וכבר אז טענתי שזה בדיוק כמו למכור אדמה על הירח ומי שקונה את אותם דומיינים שם את כספו על קרן הצבי מכיוון שאותם דומיינים אינם נתמכים במערכת רישום הדומיינים הגלובלית ולכן הם אינם מוכרים ואינם נגישים ברשת האינטרנט. כבר אז גם טענתי כנגד מספר ספקיות אינטרנט ISP ששיתפו פעולה עם אותו רשם דומיינים במטרה לעשות כסף קל, שלפי דעתי האישית היה בכך הטעיית הציבור על גבול ההונאה.

בעקבות ההכרזה של איגוד האינטרנט על דומיין בעברית וגם בעברית מלאה שיתמך במערכת הרישום הגלובלית, נזעקה אותה חברת דומיינים ויצאה בכותרות בעתונות בטענה שההכרזה היא מחטף שמטרתו לקבוע עובדות בשטח לקראת התחלת הפעלת הדומיינים בעברית. בתגובה לכך אני מתלבט בין שלש אופציות:

  1. הקוזק הנגזל
  2. הרצחת וגם ירשת
  3. המלך הוא עירום

אנא עזרו לי להחליט

(4) תגובות

נראה לי שהכי מתאים אופציה 2 – הרצחת וגם ירשת ובמקום השני מספר 3.
איפה אפשר לבצע את הרישום המוקדם?

אם כבר הייתי הולך על "כל האמצעים כשרים".
מהתחלה היה ברור שהם עושים משהו לא תיקני ומאוד בעייתי (במיוחד כשהם אפילו לא טרחו להסביר לרוכשים את העובדה הפשוטה שהדומיין לא יתמך בצורה אונברסלית).

מה אני עושה אם קניתי מדומיין דה נט דומיין בעברית עם סיומת קום? מה אתה ממליץ?

מתארגנת תביעה יצוגית
אנשים שקנו דומיינים בעברית מלאה והזמינו פרסום בהרבה כסף לעולם לא קיבלו את הגולשים לאתרים מסיבות ברורות וכו

לפרטים נוספים נא ליצור קשר באימייל
dudi 2604 @ gmail .com

ניתן להגיב כאן