תשתיות האינטרנט בישראל בקרוב

נושאים , , , ,   | בתאריך 07-09-2013

בתאריך 27 באוגוסט משרד התקשורת העניק רשיון לפריסה של סיבים אופטים בפריסה ארצית לחברת IBC. חברת IBC  הוקמה על ידי קבוצת יזמים 60% וחברת החשמל 40%. את קבוצת היזמים מובילה החברה השבדית ויה אירופה (30%)  ובנוסף 7.5% לכ"א מארבע החברות הישראליות: רפק, נכסי זיסאפל, טמרס ובאטם.

מטרת החברה היא לספק שירותי אולטרה פס רחב הן לבית הפרטי או לדירת המגורים וגם לחברות ולעסקים. גם חברות תקשורות עם תשתית וחסרות תשתית יוכלו להינות מהתשתית החדשה ולספק על גביהם שירותים במחיר מופחת ומתחרה בדואפול של בזק והוט.

חיבור כל הבתים בישראל בקצבים גבוהים במיוחד והחל מ 1Gbps, נוכל לראות מהפכה הן ברמת השירות, הן באיכות והן במחירים.

התשתית החדשה אמורה לתת הזדמנות במיוחד‏ לשחקנים חדשים להכנס לתחום הטלויזיה הרב ערוצית, עם ערוצים ותכנים חדשים ולנפץ את הדואפול של יס והוט שאני ורבים אחרים סובלים ממנו יותר מידי זמן.

ויה אירופה דוגלת במודל "הרשת הפתוחה". כל ספקי התקשורת יוכלו לספק שירותים במחיר קבוע ואחיד על התשתית החדשה ואז אולי נוכל להגיד די לכל הטריקים והשטיקים. כל לקוח ביתי בעל התשתית החדשה יוכל לבחור דרך אתר אינטרנט את החברות והשירותים בקלות ובמהירות. קצת מזכיר את המודל המוצלח לטעמי של גולן טלקום (אין לי שם מניות).

אני מאמין שהמנגנון המשומן של חברת החשמל וגם לאור הניסיון שהם צברו בשנים האחרונות בפריסה של 3000 ק"מ של כבלים אופטיים , מבטיח יישום התשתית אף בקצב גבוה ממה שהתחייבו – 65% תוך תשע שנים. הבעיה הנראית לעין היא יכולת המימון של הפרוייקט. כל בעלי החברה הן חברות מקצועיות וללא יכולות השקעה (לפחות בטווח הנדרש של מיליארדי שקלים) וקיימת שאלה לא פשוטה לגבי מימון הפרוייקט עד שתזרים המזומנים יתייצב.

מה יעשו בזק והוט?

בשלב ראשון בזק והוט בפאניקה ירוצו סוף סוף לעדכן את התשתיות. כאשר משרד התקשורת דרש מהם לפתח שוק סיטונאי לתשתיות ולפתח אותם הם לא כל כך אהבו את הרעיון. נוח להם להשקיע אפס ולקבל תמורה מקסימלית.

בשלב השני שהפרוייקט יקרום עור וגידים, הם יורידו מחירים ויוסיפו שירותים. הרי התשתיות שלהם קיימות ולכן כל לקוח שעוזב זה הפסד נטו.

בשלב השלישי, אם יכנס גורם חדש לטלוויזיה הרב ערוצית נשאלת השאלה עד כמה האזרח יזכור ובמיוחד להוט את "ההתעללויות" לאורך כל השנים הרבות. אני לא כל כך אופטימי, הרי אם זה היה נכון כולנו היינו צריכים היום להיות לקוחות של גולן טלקום.

(1) תגובות

[…] תאוצה עד להקמת חברת ‏IBC ‎‏  עליה דיווחתי בכתבה כאן:  תשתיות האינטרנט בישראל בקרוב ועד להשקה הראשונית עליה כתבתי בדה מרקר: קווים אופטיים […]

ניתן להגיב כאן